Partitura / Piano scores
In deze rubriek van onze website stellen wij bladmuziek ter beschikking. Het betreft arrangementen voor piano solo die Paul maakt op basis van bestaande muziek.
Bij de notatie is gebruik gemaakt van het programma Noteflight. Er is afgezien van het toevoegen van vingerzettingen en aanwijzingen op het gebied van dynamiek en tempo (behalve een basis tempo-aanduiding), de keuze daarbij is dus geheel aan de smaak van de uitvoerend pianist overgelaten. De partituren zijn gratis en het copyright wordt niet uitgeoefend.
Here you will find some piano scores for download. These are arrangements/transcriptions for piano solo that Paul made from existing music, using the Noteflight music writing application. Except for a basic tempo-indication, the individual player can apply fingering and dynamics to his own taste. The downloads are for free and without copyright.
1. JS Bach, Largo uit BWV 529
De eerste twee stukken van Bach en Franck die hieronder staan vormen de eerste arrangementen die Paul heeft gemaakt. Het betreft in beide gevallen muziek die niet oorspronkelijk voor piano is gecomponeerd, maar daarvoor wel zeer geschikt is.
Tussen 1727 en 1732 maakte Bach een zestal triosonates voor orgel (BWV 525-530). De vijfde in de reeks, BWV 529, bevat een zeer mooi Largo waarvan de Russische pianist en componist Samuil Feinberg (1890 – 1962) een beroemd arrangement maakte voor piano solo. Voor veel niet-professionele pianisten is deze transcriptie echter lastig te lezen en te spelen. Feinberg heeft alles uit de kast gehaald om alle tien vingers voortdurend zoveel mogelijk werk te geven. Het resultaat is een mooi, maar nogal vol en ingewikkeld te lezen stuk. De argeloze pianist ziet al snel door de bomen het bos niet meer.
Ik heb op basis van de oorspronkelijke partituur van Bach een nieuw arrangement voor piano solo gemaakt op een eenvoudiger niveau. Het notenbeeld daarvan is al daarom direct makkelijker te lezen, door het vervangen van de oorspronkelijke 6/8e maat door een notatie in driekwartsmaat. Daarbij gaat weliswaar iets van de optische thematiek van de partituur verloren, maar de winst in speel- en leesbaarheid was me liever. Na de drie partijen van pedaal en de twee manualen te hebben herschikt en uitgeschreven over de twee manualen van de piano, heb ik de aldus ontstane partituur hier en daar harmonisch iets aangekleed waardoor deze op de piano wat voller – zo men wil: romantischer – klinkt, zonder daarbij de dichtheid van het arrangement van Feinberg te willen benaderen. Het zo ontstane arrangement is voor de gemiddelde amateurpianist die een muziekschool heeft afgerond eenvoudig te lezen, na enige oefening goed te spelen en geeft qua klank zeker een bevredigend effect.
2. César Franck, Prelude uit op. 18
César Franck schreef zijn prélude, fugue et variation omstreeks 1865 in een partituur voor piano en harmonium. Later zette hij deze om in een versie voor viool, harp en piano. En ten slotte schreef hij een versie voor orgel (CCF 30b, ook wel gerangschikt als opus 18). De Engelse pianist en violist Harold Bauer (1873-1951) publiceerde in 1910 een mooie transcriptie van het werk voor piano solo. Het eerste deel van de compositie, de prelude, is onderwerp van mijn eigen arrangement.
Wat ik hiervoor al schreef over de Feinberg-transcriptie van het Largo van Bach, geldt eveneens voor de Bauer-transcriptie van het werk van Franck. Voor de meeste eenvoudige pianisten is de partituur van Bauer ingewikkeld om te lezen en te spelen en nogal vol gezet. Ook hier maakte ik op basis van het oorspronkelijke werk voor orgel een nieuwe bewerking voor piano solo, met als doel een gemakkelijk te lezen notenbeeld in twee notenbalken te produceren, dat zoveel mogelijk recht doet aan de oorspronkelijke tekst, waarbij hier en daar wat pianistische aanvullingen zijn gedaan zonder het werk te ingewikkeld te maken.
Grathem, 4 mei 2017